world

Sızma zeytinyağı bağırsak mikrobiyotasını iyileştiriyor, Yale çalışması gösteriyor

Sızma zeytinyağı bağırsak mikrobiyotasını iyileştiriyor, Yale çalışması gösteriyor Görsel: Proto Thema
Proto Thema 2026-06-14
Yale Üniversitesi'nden bir araştırmacı, sızma zeytinyağının bağırsak mikrobiyotasını olumlu etkilediğini ve metabolik sendrom belirteçlerini düşürdüğünü belirtti. Yeni araştırmalar, zeytinyağının diyabet riskini azaltıp azaltamayacağını veya hastalığı stabilize edip edemeyeceğini inceleyecek.

Yale Üniversitesi Halk Sağlığı Yardımcı Doçenti Tasos Kyriakidis, sızma zeytinyağının bağırsak mikrobiyotasının bileşimini olumlu yönde etkileyerek daha koruyucu bir ekosistem oluşmasına katkıda bulunduğunu belirtti. Kyriakidis, Atina Haber Ajansı'na yaptığı açıklamada, bu değişikliklerin daha iyi sağlık göstergeleriyle ilişkili bakterilere doğru bir denge kaymasıyla bağlantılı olduğunu söyledi.

Mikrobiyotanın bağışıklık sistemiyle doğrudan ve belirleyici bir ilişkisi olduğunu vurgulayan Kyriakidis, daha sağlıklı bir ortam oluşturmaya yönelik her müdahalenin bağışıklık fonksiyonunu destekleyebileceğini ve potansiyel olarak bağışıklıkla ilgili hastalıkları etkileyebileceğini ifade etti. Araştırmacı, bu açıklamaları 27-30 Mayıs tarihlerinde Midilli'de düzenlenen 3. ELIA Lesvos Confest etkinliği vesilesiyle yaptı.

Kyriakidis'in ekibinin yaptığı bir çalışmaya göre, dengeli bir diyete ek olarak yüksek fenolik bileşik içeren zeytinyağı tüketiminin 12-16 hafta içinde metabolik sendrom belirteçlerini stabilize edebileceği hatta azaltabileceği görüldü. Bu durumun hastalar için daha iyi bir prognoz anlamına geldiğini belirten Kyriakidis, bulgularına dayanarak yeni araştırmalara başladıklarını söyledi.

Yeni araştırmalar, yüksek fenol içeren zeytinyağının prediyabetli veya yüksek metabolik risk taşıyan kişilerde diyabet gelişme riskini azaltıp azaltamayacağını inceleyecek. Ayrıca, halihazırda diyabet tanısı konmuş kişilerde hastalığın stabilizasyonuna ve klinik tablonun iyileşmesine katkıda bulunup bulunamayacağı da araştırılacak. Bir sonraki araştırma programı, diyabet hastalarından oluşan bir grupta bu zeytinyağının sistematik kullanımının hastalığın ilerlemesini yavaşlatıp yavaşlatamayacağını ve etkilerini sınırlayıp sınırlayamayacağını değerlendirmeyi hedefliyor.